zondag 31 oktober 2010

Op theaterbezoek bij ODES “Eine Nacht in Venedig”


Hoe vaak zou het meesterwerk “Eine Nacht In Venedig” van John Strauss jr al niet zijn uitgevoerd de afgelopen decennia? Talloze malen. Een zoekactie op Youtube alleen al levert 180 treffers op. Over enkele weken (20 en 21 november) zal het Leids Operettegezelschap Crescendo met enthousiasme deze operette gaan uitvoeren.
Zover is het nog niet. Er moet nog even stevig gerepeteerd worden.

Dit is bij Residentie Operette ODES in Den Haag  niet meer nodig.
Op 29, 30 en 31 oktober presenteerde ODES “Eine Nacht n Venedig” in de Rijswijkse Schouwburg. Operette Door Eendracht Sterk werd opgericht op 16 januari 1933 als kinderoperette en bestaat dan ook al meer dan 70 jaar. 



Programmaboekje van ODES

Met een aantal leden van Crescendo bezochten wij de voorstelling van vrijdag 29 oktober.
Dit optreden was bij ons onder de aandacht gebracht door Mark Kok die zowel bij ODES als Crescendo de rol van de macaronikok Caramello vertolkt. Vol verwachting togen wij naar de Schouwburg in Rijswijk waar bij binnenkomst een fraai programmaboekje werd uitgedeeld.

Nog even wat mensen begroet, koffie gedronken en daarna zochten wij onze plaatsen op.

Wat een prachtige toneelkijker!
Een van de Crescendo leden toverde een fraaie toneelkijker tevoorschijn die regelrecht uit het Strauss tijdperk had kunnen komen!


Vol verwachting...







De voorstelling begon...

Onder leiding van dirigent Ardjoena Soerjadi (inderdaad; de broer van Wibi) en regisseur Dick Schaar werd een prachtige vertolking van deze operette op de planken gezet. Het Nederlands Opera en Operette Orkest dat de voorstelling begeleidde was een lust voor het oor om naar te luisteren. Dit begon al met de ouverture waarin een potpourri van bekende melodieën op aanstekelijke wijze werd gespeeld. Met veel enthousiasme werd deze wereldberoemde operette door solisten, zangers en eigen dansgroep uitgevoerd. “Eine Nacht in Venedig” waar het carnaval in Venetië centraal staat, is heel geschikt om je uit te leven met uitbundige kostuums, decors, scènes etc. Hierin kan ook het gevaar schuilen van teveel decoratie. ODES is erin geslaagd een juiste balans te vinden. Rustige scènes werden afgewisseld met lustig gezang en vrolijke dansmuziek.
 Er viel ook veel te lachen. De drie senatoren die op komische wijze hun zorgen uiten over het ‘welzijn’ van hun vrouwen. De kok Pappacoda die zijn receptenlied eindigt met het strooien van een lading macaroni die vervolgens vliegensvlug met een joekel van een moderne veger van het toneel wordt verwijderd. Origineel bedacht!
De hoofdrollen werden prachtig vertolkt. Wat kunnen Guido, de hertog van Urbino (gespeeld door Marcel Smid, de broer van Ernst Daniël Smid) en ook ‘onze’ Caramello (Mark Kok) prachtig zingen!

Tsja en dan ga je toch vergelijken: Elke scene wordt door ODES anders gespeeld dan door Crescendo. Fascinerend hoe dirigenten, regisseurs, choreografen hun eigen invulling geven aan 'hun' operette. De accenten liggen vaak net iets anders. Scènes die bij ODES een rustig beeld schetsen zijn bij Crescendo soms iets dynamischer. De dansjes zijn verschillend. ODES zingt in het Duits, wij in het Nederlands. ODES heeft een eigen dansgroep, Crescendo maakt gebruik van de presentatiegroep van een balletstudio. De decors, pruiken en kostuums verschillen natuurlijk ook. Die van ODES zijn werkelijk waar een streling voor het oog. Kortom, elk operettegezelschap brengt een voorstelling op geheel eigen wijze op de planken.


ODES heeft een prachtvoorstelling gegeven waar de aanwezige leden van Crescendo met veel  plezier en bewondering naar gekeken hebben.


Binnenkort mag Crescendo acte de présence geven met haar “Eine Nacht in Venedig”. Leden van ODES zullen onze voorstelling bezoeken. Ik ben benieuwd naar hun reactie.Wij hebben in ieder geval genoten van ODES “Eine Nacht in Venedig” !




 



.

1 opmerking: