maandag 11 oktober 2010

Zangles: plezier in zingen!

Cecilia Bartoli is een mezzosopraan van wereldfaam. Prachtig Mozart- en Rossinirollen, samenwerking met namen als Riccardo Chailly en Herbert von Karajan, verschillende Grammy’s gewonnen, grote tournees en wereldwijd miljoenen fans. Onlangs is haar nieuwe CD Sospiri verschenen.
Om deze status te bereiken heeft zij keihard gewerkt. In een interview in het Algemeen Dagblad van 2 oktober 2010 vertelt zij heel gedisciplineerd te leven. “Veel slapen, sporten, vitamines slikken en opletten wat je eet. Eindeloos repeteren. Elke dag een aantal uren ademhalingsoefeningen, je spieren trainen.”

Sinds enige tijd heb ik zangles. De directe aanleiding was het Operettegezelschap Crescendo waar ik met veel plezier lid van ben. Laat ik voorop stellen dat mijn zangkwaliteiten zeer bescheiden zijn. Niettemin merk ik dat zanglessen helpen bij het verbeteren van je zang en stemtechniek. Maar dit betekent wel oefenen. Elke dag 20 minuten. Althans dat is het streven… Dit lukt mij niet altijd maar tijdens het weekend oefen ik vaker.
Tijdens de lessen wordt er eerst ingezongen, vervolgens zangoefeningen gedaan en de les wordt afgesloten met het zingen van een stuk uit de operette “Eine Nacht in Venedig” die Crescendo binnenkort zal uitvoeren. Zie mijn eerdere blogspots.

Zingen is ontzettend leuk maar niet eenvoudig. Mijn zangleraar vertelt dat studeren exact weten is wat je doet: “O ja, dát moet er gebeuren”.


Tijdens de les worden voortdurend aanwijzingen gegeven:
“Zit het geluid nu aan de voorkant of zit het geluid tussen je kiezen? “
” Hoor je het verschil?, op alle noten moet je zingen, op alle noten ruimte maken, begrijp je?”
“Zingen is eigenlijk steeds 100% nadenken; op een gegeven moment wordt het een tweede natuur”
“Je zingt op je spiergeheugen”
“Schuin naar achter denken, ook je laatste noot”
“Kleine smile, rug een beetje lang”

Regelmatig gaat het helemaal mis:     
“Deze noot is vals”
“Merk je dat je nu in de gevarenzone komt?”
“Waar is het verkeerd gegaan?”
“Deze noot is helemaal in het notenbos beland”

Maar zo nu en toch ook een positief signaal: “Goed zo!”

Kern van deze blogspot: Oefenen helpt absoluut je zangtechniek te verbeteren. En als je bij jezelf merkt dat je vooruitgang boekt, wordt het zingen echt nog veel leuker.

Gelukkig hoef ik geen tweede Cecilia Bartoli te worden!

1 opmerking:

  1. Zo zo , dat beloofd wat op personeelsfeesten en dergelijke . Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen